Modra Frankinja – MISLIM MODRO

Naziv operacije: Mislim modro – povezovanje regionalnih pridelovalcev in ponudnikov v kulinarične zgodbe Posavja

Akronim operacije: Mislim modro

Partnerji projekta: KŠTM Sevnica, Kmečka zadruga Sevnica z.o.o., Društvo vinogradnikov Sevnica-Boštanj

Cilj operacije je dvig poznavanja in pomena avtohtone sorte trte in vina modra frankinja ter ostalih regionalno značilnih in po kakovosti cenjenih proizvodih hrane, vina in pijač, ki morajo postati jedro regionalne kulinarike Posavja, d bo slednja postala prepoznavna in cenjena tako v očeh lokalnega prebivalstva kot tudi obiskovalcev ali prebivalcev iz ostalih regij.

O projektu

Operacija »Mislim modro« sledi načelu vključevanja, povezovanja in izobraževanja vseh vključenih v verigo kulinarično vinske ponudbe – kmetov, pridelovalcev, predelovalcev, vinogradnikov, vinarjev, gostincev, turističnih delavcev, vseh, ki se v svojem delu srečujejo s potrošnikom. Operacija sledi načelu regenerativnega turizma, pri katerem se poleg zmanjševanja vplivov turizma na okolje daje poudarek vključevanju lokalnega prebivalstva ter prispevka k boljšemu življenju, ugodnostim, ki jih prinaša turizem, možnosti zaposlitve ter razvoja podeželja. K razumevanju le tega pa prispeva poglobljeno poznavanje področja dela. V sklopu operacije bodo tako izvedena izobraževanja na več nivojih ravno z namenom povečevanja znanj, usposobljenosti lokalnega prebivalstva za namene pospeševanja razvoja turizma na podeželju. Inovativnost izpolnjuje ravno vključevanje vseh deležnikov in skozi izobraževanje tudi mreženje med udeleženci ter spoznavanje del, prispevkov na vseh nivojih.

KŠTM Sevnica bo izvedel aktivnosti, za katere so regionalni ponudniki izrazili interes oziroma so zaznali pomanjkanje, kot so izvedba odmevnejšega strokovnega dogodka z Masterclassom, raziskavo trga in ciljnih skupin kupcev vin Posavja, povečanje znanja o vinu ter povečanje znanja o spajanju hrane in vina v regionalno značilno kulinariko.

Kmečka zadruga Sevnica z.o.o. bo v obliki dveh večjih izobraževalno-kulinaričnih dogodkov (festivalov) okrepil znanje in samozavest njihovih kooperantov in ostalih ponudnikov, pridelovalcev in rejcev iz celotne regije.

Društvo vinogradnikov Sevnica-Boštanj bo izobraževalo in spodbujalo svoje člane in druge pridelovalce vina k večjemu znanju pridelave in usmeritvi k pridelovanju vin z večjo kakovostjo in dodano vrednostjo na trgu.

Operacija »Mislim modro« naslavlja pomembne izzive SLR, in sicer povezovanje in mreženje ponudnikov, povečanje podjetniške iniciative in povečanje dodane vrednosti proizvodom, razvoj dejavnosti na podeželju v oblikah, ki so okolju prijazne in ohranjajo kulturno krajino. Aktivnosti projekta izboljšujejo možnosti razvoja dejavnosti in kakovosti življenja, tudi v smislu povečanja samooskrbe in pridelave hrane kot osnovne za blaginjo prebivalcev v regiji in na nivoju države.

Ciljne skupine projekta so:

• Pridelovalci iz dejavnosti kmetijstva (sadjarji, pridelovalci zelenjave, živinorejci in drugi pridelovalci in rejci, ki se jih bo vabilo na več dogodkov, predvsem pa na dva večja dogodka na Gradu Sevnica (Aktivnost A7, partner KZ Sevnica), pa tudi na ostale dogodke; (ocena: vsaj 200 oseb;

• Vinogradniki in vinarji Posavja (ocena: vsaj 100 različnih oseb);

• Gostinski ponudnik ( ocena: vsaj 10 gostinskih ponudnikov);

• Turistični delavci (ocena: 10-15 oseb);

• Novinarji, vlogerji, blogerji … (ocena: vsaj 15-20 oseb), predvidoma zlasti na aktivnosti A1 – mednarodni konferenci;

• Drugi obiskovalci, javnost … predvidoma 50-60 oseb.

Operacija se usmerja predvsem na različne ponudnike ter vse prebivalce lokalnih skupnosti Posavja oziroma prebivalstvo regije Posavja: 75.694 prebivalcev, ki živijo na območju občin območja LAS v 30.147 gospodinjstvih (SURS),

V izvedbo operacije bo direktno vključenih 400 različnih oseb (ocena) iz različnih ciljnih skupin, tudi ranljivih, ki bodo lahko v manjši meri v izvajanje aktivnosti lahko vključene tudi večkrat. Medtem ko bo operacija vplivala na zgoraj omenjene ciljne skupine. Operacija je namenjena ciljnim skupinam, ki imajo izražen interes za projekt, saj bodo z razvojem lokalne kulinarike in predvsem zdravih prehranskih navad dosegli boljšo kakovost življenja ter poiskali podjetniške priložnosti.

S projektnimi aktivnostmi povezujemo ponudnike različnih dejavnosti, ki jim je razvoj lokalne kulinarike (hrana in vino) in s tem posredno tudi razvoj turistične ponudbe regije lahko razvojna podjetniška priložnost, ki zagotavlja višjo dodano vrednost proizvodnim izdelkom oziroma izdelkom njihove ponudbe. Projekt Mislim modro tako spodbuja razvoj podjetništva in zaposlovanja, tudi med ranljivimi skupinami, zlasti na podeželju.

Cilj projekta Mislim modro je dvig poznavanja in pomena avtohtone sorte trte in vina modra frankinja ter ostalih regionalno značilnih in po kakovosti cenjenih proizvodih hrane, vina in pijač, ki morajo postati jedro regionalne kulinarike Posavja, ter bo slednja postala prepoznavna in cenjena tako v očeh lokalnega prebivalstva kot tudi obiskovalcev ali prebivalcev iz ostalih regij.

Operacija vpliva na doseganje naslednjih ciljev SLR:

• Cilj 1.1: Ustvariti zaposlitvene priložnosti in kakovostna delovna mesta

Operacija spodbuja uporabo lokalno pridelane hrane v lokalni/regionalni kulinariki. Sodobni recepti bodo spodbudili prepoznavnost posavske kulinarike med regionalnim prebivalstvom ter predvsem med turisti/obiskovalci. Prepoznana kulinarična ponudba bo dosegla večjo dodano vrednost in dodatne zaposlitve tako v gostinstvu kot tudi v dejavnostih pridelave hrane in vina.

• Cilj 1.2 Krepiti pogoje za rast malih ponudnikov v perspektivnih dejavnostih

Povečana dodana vrednost v gostinski ponudbi Posavja bo spodbudila nastanek in razvoj ter rast malih ponudnikov, kot so vinarji, izdelki iz lokalno pridelanih živil in podobno.

• Cilj 2.1 Aktivirati potenciale za revitalizacijo podeželja

Razvoj lokalno pridelane hrane zaradi večje dodane vrednosti v gostinstvu bo spodbudil pridelavo, tako da bo na podeželju nastalo več novih ponudnikov. Nova delovna mesta, nove obdelovalne površine, boljša obdelanost obstoječih obdelovalnih površin bodo spodbudile revitalizacijo in kakovost življenja na podeželju.

• Cilj 3.1 Izboljšati stanje okolja za večjo kakovost življenja in dela

S spodbujanjem ekoloških in okolju prijaznih oblik pridelave, ki bo v kulinariki dosegala večjo dodano vrednost , bo prispevala k izboljšanju stanja okolja in tako tudi h kakovosti življenja in dela na podeželju.

• Cilj 3.2 Ohranjanje narave in biotske raznovrstni za trajnostni razvoj območja LAS

Z operacijo prispevamo k doseganju cilja ohranjanja naravne in biotske raznovrstnosti za trajnostni razvoj območja LAS. Z razvojem uporabe lokalno pridelane hrane in vin dosegamo sinergijo med ohranjanjem narave in vključevanjem narave kot potenciala za gospodarski razvoj območja.

• Cilj 4.1 Izboljšati pogoje za vključenost ranljivih ciljnih skupin v družbo

Z operacijo omogočamo boljše vključevanje vsaj štirih ranljivih ciljnih skupin mladih, starejših, žensk in invalidov. Z novimi programi ustvarjamo močnejše podporno okolje za aktiviranje različnih skupin prebivalcev in njihovo aktivno vključenost v družbo. Z novo ponudbo krepimo pogoje za večje zadovoljstvo prebivalcev in dvig kakovosti življenja.

Rezultati projekta:

Rezultat operacije Ciljna vrednost

1. Izvedena mednarodna konferenca,

2. Izvedena raziskava trga

3. Izdelana celostna grafična podoba

4. Izvedeno izobraževanje iz poznavanje vin (certificirano), za do 18 oseb

5. Strokovna ekskurzija z ogledom lokalnih dobrih praks

6. Izobraževalno-kulinarični večeri

7. Izobraževalno-kulinarični festival spajanja lokalno pridelane hrane in regionalnih vin

8. Izvedeno strokovno izobraževanje za vinogradnike – pridelava in nega mladih vin

9. Izvedeno strokovno izobraževanje za vinogradnike – negovanje in zorenje različnih tipov vina modra frankinja

Začetek projekta: 8. 9. 2023

Zaključek projekta: 30. 4. 2025

Vrednost: projekta: 49.313,27 €

Stopnja sofinanciranja iz evropskih sredstev: 85 % upravičenih stroškov (DDV ni upravičen strošek)

Posavje se lahko pohvali kot eno najboljših slovenskih in celo evropskih območij modre frankinje, zato je posavska modra frankinja polnega in bogatega okusa, vonja, barve in zdravilnih lastnosti. Modra frankinja se lahko skupaj z lokalno pridelano hrano poveže v bogate vinsko-kulinarične zgodbe.

Projekt »Modra frankinja – žametno vino regije Posavje« (akronim projekta: »Modra frankinja«) je povezava in nadgradnja projektov iz prejšnjih obdobij, zlasti projekta »Modra frankinja – žametno vino Posavja«, ki ga je KŠTM Sevnica kot vodilni partner v okviru projektov LAS Posavje izvajal skupaj s tremi partnerji že v obdobju 2013-2014, projekta »Turizem v zidanicah«, katerega vodilni partner je bil CPT Krško in drugih projektov. Rezultati, učinki predvsem pa odziv strokovne javnosti, vinarjev, gostinskih ponudnikov in javnosti so bili odlični ter motivacija za nadgradnjo aktivnosti.

Konec leta 2016 so mednarodni znanstveniki – arheologi genetskih zapisov pozabljenih trt – potrdili, da je Modra frankinja avtohtona sorta spodnje štajerske (Posavje je del tega območja), s čimer je najboljša rdeča sorta celinske Evrope dobila svoj izvor in dom, s tem pa slovenski pridelovalci vina Modra frankinja tudi izjemno zgodbo in osnovo za poslovno priložnost.

Aktivnosti projekta temeljijo na izkušnjah, vzpostavljenih partnerstvih, sodelovanju in povezavah, pridobljenih v prejšnjih projektih partnerjev. Aktivnosti projekta so zato jasno zastavljene in usmerjene k skupnim ciljem. Pomembno pa je poudariti, da imajo pričakovanja tudi vinogradniki, vinarji, gostinci in podjetja, s katerimi smo v prejšnjih projektih sodelovali in nam dajejo veliko podporo, čeprav jih v projekt nismo mogli povabiti kot partnerjev, vendar pa jih bodo zadevali pozitivni in trajnostno naravnani učinki projekta. Projekt je pripravljen na izvajanje.

TRAJNOST
PROJEKTA

Projekt je sestavljen iz večplastnih aktivnostih, ki delujejo od spodaj navzgor, od posameznih pridelovalcev, vinogradnikov, vinarjev, gostincev, obrtnikov in s povezovanjem vseh bodo doseženi trajni sinergijski učinki. Že učinki projekta izpred štirih let kažejo izjemno ugodne učinke, kot so povečana prepoznavnost Modre frankinje, povečano povpraševanje po tem vinu, znatno povečanje MF v gostinski ponudbi v regiji in izven nje ter vzpostavljena sodelovanja med vinogradniki, vinarji in gostinskimi ponudniki. Skozi projekt bodo ti sinergijski učinki še znatno povečani in oblikovani na višjem ter širšem nivoju. Vino MF bo z lokalno pridelano hrano ustvarilo kulinarične produkte in nov turistično prepoznan produkt Posavja, ki bo trajno privabljal goste v regijo.

Že izvedene aktivnosti:

Nekateri deli aktivnosti, kot so komunikacija in povezovanje posameznih pridelovalcev in ponudnikov, se kot trajnost prejšnjega projekta »Modra frankinja – žametno vino Posavja« v manjši meri izvajajo vse od zaključka prejšnjega projekta. Ravno tako se vsako leto izvede Festival modre frankinje in obvešča javnost, vendar pa so to zelo omejene aktivnosti, ki bodo v primeru uspešne kandidature za sredstva Evropskega kmetijskega sklada za razvoj podeželja zmogle doseči znatno večjo širino in potreben obseg aktivnosti.

OPIS PROJEKTA

Projekt postavlja trdne temelje in osnove za vzpostavitev poslovnega modela, ki bo povezal pridelovalce modre frankinje v Posavju, s čimer bo postavljen osnovni pogoj za vzpostavitev prepoznavne blagovne znamke vina Modra frankinja iz Posavja, kar bo skupaj z regionalno značilnimi jedmi Posavja postal slovensko prepoznaven kulinarično-turističen produkt. Projekt bo skozi delavnice, izobraževanja, promocijske aktivnosti in javne prireditve povezoval pridelovalce vina modra frankinja, vinarje, gostinske in ostale turistične ponudnike ter tako vzpostavil trajnostni sistem uporabe lokalne pridelave vina in hrane skozi kratke verige od proizvajalcev do potrošnikov.

CILJI

  • Razviti model povezovanja pridelovalcev MF s ciljem razvoja formalne oblike sodelovanja;
  • Z aktivno promocijo vina MF in regionalne kulinarike spodbuditi razvoj kulinarične zgodbe Posavja kot gostinsko-turističnega produkta;
  • Vzpostaviti aktivno medsektorsko povezovanje med pridelovalci vina, hrane, gostinskimi ponudniki, obrtniki ter javnim in zasebnim turističnim sektorjem;
  • Povečanje obsega in kakovosti pridelave vina MF ter povečanje uporabe in načinov uporabe v regionalni kulinariki;
  • Razviti kulinarično zgodbo Posavja, prepoznano v regiji in zlasti tudi izven regije Posavja;
  • Izdelati trženjsko strategijo prodaje MF;
  • Dvigniti prepoznavnost vina MF in regionalne kulinarike v gostinsko-turističen produkt;
  • Dvigniti dodano vrednost vina MF in regionalno pridelane hrane ter tako stimulirati nove zaposlitve oziroma ohranjati zaposlitvene možnosti v regiji.

Učinki projekta so trajnostno naravnan, rezultati in učinki projekta so prenosljivi tudi na druga območja. Inovativnost projekta je v povezovanju obstoječih kulinaričnih posebnosti regije v novo kulinarično zgodbo, ki bo predstavljala mednarodno prepoznan turistični produkt.

VIZIJA

»Vino modra frankinja postane prepoznavni kulinarično-gastronomski produkt Posavja ter po kakovosti in razširjenosti eno od prepoznavnih središč modre frankinje v Evropi.«

PARTNERJI

  1. Javni zavod za kulturo, šport, turizem in mladinske dejavnosti Sevnica (nosilec projekta)
  2. Kmečka zadruga Sevnica, z.o.o. (KZ Sevnica)
  3. Center za podjetništvo in turizem Krško (CPT Krško)
  4. Zavod za podjetništvo, turizem in mladino Brežice (ZPTM Brežice)

Projekt »Modra frankinja – žametno vino regije Posavje« je sofinanciran s pomočjo Evropskega kmetijskega sklada za razvoj podeželja: Evropa investira v podeželje. Za vsebino je odgovoren KŠTM Sevnica. Organ upravljanja, določen za  izvajanje Programa razvoja podeželja Republike Slovenije za obdobje 2014–2020, je Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano.